YAR – Youth at Risk i Sverige

En framtid som inte styrs av det förflutna


Vad är YAR?

YAR är en coachande modell som ger unga en helt ny möjlighet att skapa en framtid som inte styrs av det förflutna, där misstag ständigt upprepas. Genom YAR blir de medvetna om sin "autopilot", upptäcker alternativa sätt att tänka, vara och agera och får därigenom kraft att göra fler aktiva och medvetna livsval.

Modellen är inkluderande och omfattar utbildning av volontärer och yrkesverksamma som arbetar med unga. YAR synliggör vårt automatiska och invanda tanke- och reaktionsmönster som ofta grundar sig på tidigare erfarenheter och lärdomar. På så sätt har vi möjlighet att bryta mönster som inte gynnar oss, och i stället agera utifrån medvetna val. Målgruppen är ungdomar, och kurserna bygger på att även volontärer och yrkesverksamma deltar, exempelvis personal från elevhälsoteam, pedagoger, socionomer och ungdomsledare. 

Vad gör YAR unikt?

YAR kategoriserar inte människor. Vi har alla ett slags omedvetet, automatiskt sätt att vara på, till exempel i relationer. I YAR´s utbildningar och coaching får vi syn på vårt automatiska sätt att reagera på, vilket ger oss kraft att göra fler medvetna val. 

"Vi inser att det inte fungerar att kategorisera ungdomar efter vilka problem de har, detta är ett program för de som vill ha en förändring. Det här är inte någon behandling." /Artikel i tidningen Socionomen, enhetschef i socialtjänsten.

Kurserna erbjuder en personlig och trygg miljö där man blir tagen på allvar, får vara precis som man är och får individuellt stöd. YAR är ett långsiktigt arbete och ett verkligt win-win-win-koncept för ungdomar som deltar, för volontärer och yrkesverksamma som engagerar sig och för samhället i stort. Modellen är välbeprövad och har utvecklats i flera länder. 

"I YAR är du delaktig i verkliga möten – tillsammans med unga i svåra och ofta mycket komplexa livssituationer. Det ger en helt annan dimension än vad man upplever i ett traditionellt professionellt sammanhang. Kärnan handlar om att kliva ut ur sin komfortzon. Det här är inte som andra utbildningar – vill man inte prata, så behöver man inte. Men när man väl gör det, blir det starkt. Intensiteten är på en helt annan nivå." /Ur fallstudie av Prof, Dr. Peggy De Prins, Antwerp Management School

Några kommentarer ur YAR-studien Vändpunktsprocesser av PhD Stig-Arne Berglund, Umeå Universitet:

"Jag tycker alla ungdomar i Sverige skall få möjlighet att delta. Min ilska kom ut på fel sätt förut men nu har det bara blivit bättre och bättre.." deltagare, 16 år

"De har varit bra samtalspartners som fått mig att förstå varför det blir så struligt för mig ibland, och varför jag aldrig fått skolan att fungera." deltagare, 17 år

"Det hjälpte mig med disciplin och motivation att ta skolan på allvar. Tryggheten jag har idag är att jag vet att mina betyg håller och att jag kommer att få jobb." deltagare, 17 år

"Jag har utvecklats mest på det personliga planet. Än fast jag är ung har jag klarat det här med lägenhet och att kunna säga nej till en del av polarna. Jag kan styra mitt liv idag, trots att jag är själv. Sen fick jag igång skolan, har idag ingen frånvaro och kommer att gå ut med bra betyg." deltagare, 18 år

"Jag började fatta att det inte kunde fortsätta. Tidigare tänkte jag på mig själv hela tiden - när det stod i min journal att jag hade aggressiv identitet… långsamt förstod jag att jag själv vill bestämma i mitt liv.." deltagare, 19 år

"Det är klart att allt blivit annorlunda. Hälften av mina gamla kompisar är idag tungt kriminella. Jag står på egna ben idag… eller vi som deltagit står på egna ben." deltagare, 19 år

"Jag har arbetat med ungdomar i 20 år, men det är bra att slipa på sina redskap. Vi fick reflektera över oss själva och "den inre konversationen" som det kallas. Vi har ju alla mer eller mindre förutfattade meningar om andra människor vilket gör att vi ibland är mindre närvarande i samtalet. Jag kände igen en del, men sättet att göra det på var nytt." lärare, volontär

"Det är ett lyft för mig rent yrkesmässigt och det har gett mig ökat självförtroende. Tidigare utgick jag ofta från vilken förändring som jag tyckte borde ske. Nu blir lösningarna förankrade i ungdomarna på ett helt annat sätt." projektledare